Didžiausias priešnuodis stresui - jo atpažinimas

Reikia pripažinti, kad gyventi be streso šiuolaikiniam žmogui neįmanoma. Dabartinis laikmetis, informacijos gausa diktuoja greitą tempą, kelia aukštus reikalavimus ir standartus. O mūsų kasdieninės pastangos jiems atitikti siunčia įtampas, nerimą ir baimes. Vienintelis dalykas, ką mes galime padaryti - tai išmokti jį atpažinti. Atpažinti, kas man jį kelia, kad galėčiau suvaldyti.

Žinoti, kaip suvaldyti stresą dar ne viskas, nes žinios daugeliu atvejų nepadeda. Stresinėje situacijoje visos žinios tarsi išgaruoja ir vėl sureaguojame įprastai, remiantis automatiniais impulsais, net nesuvokdami, kas iš tikrųjų vyksta. Taip nutinka dėl to, kad mes įpratę kreipti dėmesį į išorę, o savo emocijų ir minčių dažniausiai ne įsisąmoniname. Chaotiškas, neįsisąmonintas minčių ir išgyvenimų kamuolys siunčia mums impulsyvias reakcijas, kurias "autopilotu" vykdome. Dažniausiai po sunkesnės situacijos atsimename tik kaip pasielgėme tuo metu ir kaip jaučiamės dabar, visa tai prisimindami. Tie prisiminimai dažnai "apauga" naujomis emocijomis ir sunkiais išgyvenimais. Kartais tarsi suaugame su tais skausmingais prisiminimais ir vis kuriame naujus "geresnės" praeities ar būsimų situacijų scenarijus. 


Žinoti, kaip suvaldyti stresą dar ne viskas, nes žinios daugeliu atvejų nepadeda. Stresinėje situacijoje visos žinios tarsi išgaruoja ir vėl sureaguojame įprastai, remiantis automatiniais impulsais, net nesuvokdami, kas iš tikrųjų vyksta. Taip nutinka dėl to, kad mes įpratę kreipti dėmesį į išorę, o savo emocijų ir minčių dažniausiai ne įsisąmoniname. Chaotiškas, neįsisąmonintas minčių ir išgyvenimų kamuolys siunčia mums impulsyvias reakcijas, kurias "autopilotu" vykdome. Dažniausiai po sunkesnės situacijos atsimename tik kaip pasielgėme tuo metu ir kaip jaučiamės dabar, visa tai prisimindami. Tie prisiminimai dažnai "apauga" naujomis emocijomis ir sunkiais išgyvenimais. Kartais tarsi suaugame su tais skausmingais prisiminimais ir vis kuriame naujus "geresnės" praeities ar būsimų situacijų scenarijus.

Tokiu būdu mes prarandame save dabarties pasaulyje, esame priklausomi nuo bet kokių aplinkos ir kitų žmonių žodžių, poelgių, situacijų. Dažnai jaučiamės lyg nesavi, tarsi neturintys jėgų ir pasirinkimo galimybių, leidžiančių tvarkyti savo gyvenimą. Vienintelis būdas tai sustabdyti yra įgūdžio sutelkti dėmesį į dabarties momentą bet kurioje, net ir stresinėje situacijoje, išsiugdymas bei įsisąmoninimas to, kas dabar vyksta ir to, ko aš dabar iš tikrųjų norėčiau. Šiam gebėjimui išsiugdyti tūkstantmečiais buvo ieškomos ir taikomos įvairios technikos, praktikos, meditacijos. Šiuo metu tam didelį dėmesį skiria ir mokslininkai, nes nesuvaldytas stresas tapo daugybės ligų priežastimi. Prieš 40 metų JAV medicinos profesorius Jon Kabat Zinn, pasitelkęs mokslą, budistines meditacijas ir kognityvinę elgesio psichologiją, parengė šiuolaikiniam žmogui pritaikytą Mindfulness (dėmesingo įsisąmoninimo) Streso, skausmo ir negatyvių išgyvenimų valdymo programą. Ši 8 savaičių trukmės Mindfulness mokymų programa buvo testuojama JAV gydymo įstaigose. Jos efektyvumas buvo toks akivaizdus, kad labai greitai šią naujų įgūdžių formavimo programą perėmė verslo kompanijos, švietimo įstaigos, policija, kariuomenė ir kitos įstaigos, kurių darbuotojai kasdien susiduria su stresinėmis situacijomis. Šiuo metu ji yra išplitusi po visą pasaulį, o nuo 2015 metų ši programa įregistruota ir LSMU, o nuo 2017 metų pradėjo dirbti pirmieji Lietuvoje sertifikuoti Mindfulness mokytojai instruktoriai.

Naujausi tyrimai rodo, kad ilgesnį laiką praktikuojant Mindfulness, žmogaus smegenų aktyvumas ima koncentruotis ne seniausiai išsivysčiusiose smegenų dalyse, atsakingose už instinktyvų atsaką į išorinius stimulus, o naujesnėse, su racionaliu mąstymu ir savikontrole siejamose srityse. Tai reiškia, kad pripratinus smegenis veikti mindfulness režimu, situacijas, kuriose atsiduriame ir savo reakcijas į jas galime įvertinti objektyviau. Išmokus būti dabarties momente ir įsisąmoninus savo mintis bei emocijas, galima į situaciją pažiūrėti tarsi iš šalies, kad galėtume geriau ją suvaldyti, bei priimti išmintingiausią šiuo metu sprendimą.

Nauja Mindfulness praktinių užsiėmimų grupė mokymus pradeda rugpjūčio 26 d. Geriausias laikas atsigręžti į save ir pradėti vėl remtis savimi yra dabar! Daugiau ir registracija: https://www.esukmc.lt/mokymas/demesingumu-gristas-streso-valdymas-mindfulness/2019-08-26/

Danguolė Krupovnickienė: Geštalto psichoterapijos praktikė, sertifikuota Mindfulness Streso valdymo (MBSR) ir Kognityvinės terapijos (MBCT) programų mokytoja- instruktorė, Mindfulness asociacijos narė, lektorė.